Aktuality

23 Kvě 2018

iŠkolství s Ondřejem Neumajerem: Týden Inovací 2018

2018-05-28T21:38:39+00:00 23. května 2018|články|

16.5. v rámci akce Týden inovací 2018 proběhla doprovodná akce na VŠEM zaměřená na vzdělávání a využití digitálních technologií ve školství. Byli jsme pozváni do panelové diskuze, které se mimo jiné účastnili zástupci firem z IBM, Microsoft, Digiskills, a další. Akci moderoval Bob Kartouz z EDUin. Na závěr se s námi o své poznatky podělil člověk na dané téma nejpovolanější, zástupce strategie digitálního vzdělávání a DigiKoalice Ondřej Neumajer.

Akce určená pro všechny, kteří se moderními technologiemi ve vzdělávání zabývají, přilákala také pedagogy ze základních škol, kteří se dnes a denně setkávají s „nástrahami“ moderních technologií, které pozvolna začleňují do hodin výuky. Nové a moderní technologie významně přetvářejí nejen dosavadní zažité způsoby naší práce, ale především vzdělávání a s tím spojené nároky na každého z nás se tyto technologie naučit ovládat a správně využívat. Které technologie do škol ano a které ne? Kdy je začít aktivně do výuky začleňovat?

Nejen o tomto byla diskuze v rámci Týdne inovací 2018. Kolegové z technologických a vzdělávacích firem předvedli ukázky nejrůznějších možností a vymožeností dnešní zrychlené doby. Rozšířená realita, virtuální realita, mixovaná reality, robotika a mnoho dalších pojmů, které slýcháváme čím dál častěji. Tyto technologie nám všem mají nejen pomoci při vzdělávání a naší práci, ale především nám mají naše každodenní aktivity usnadnit.

Když se na vlastní oči přesvědčíte, jak působivé tyto nové „hračky“ jsou a co umí, nepochybujete o tom, že mají své uplatnění a místo napříč všemi obory lidského vědění.

Má to ovšem svoje ale a obzvláště ve školství. Dnešní pedagog musí zvládnout celou řadu aktivit a požadavků, které jsou na něj kladeny ze strany MŠMT, vedení školy, rodičů dětí a nezapomínejme také na vlastní rodinu.

Neuměl jsem práci pedagoga docenit do té doby, než jsem před několika lety začal aktivně ve školství pracovat a pravidelně navštěvovat desítky škol každý měsíc. Zabýváme se vzděláváním v oblasti využití moderních technologií ve výuce a přišlo mi zcela logické, že tyto nové, bezesporu efektivní, nástroje a moderní postupy ve výuce, musí být požehnáním pro každou školu, ředitele i pedagoga. Nejen že jsem zjistil, že ne vždy a všude jsou z těchto vymožeností nadšeni, ale především dnes vnímám celou problematiku daleko jinak a v širším záběru než z pohledu technologického nadšence, evangelizátora, který chodil kázat dobrou věc a předpokládal, že se prostě musí všem líbit.

Při zavádění nových technologií do školství a nejen tam, platí to i ve firemním prostředí, totiž samotná technologie, byť by na ni byly peníze, nestačí. Koncový uživatel totiž neví, co s nimi a wow efekt 3D záběru srdce v tabletu prostě nestačí na to, aby s tím mohl někdo pracovat a předávat zkušenosti ostatním. Na řadě je tedy vzdělávání. Je potřeba naše pedagogy nejprve s technologiemi naučit pracovat a následně jim také pomoci při samotném zavádění do výuky, kdy je potřeba přemýšlet nad tím, že hodina má 45 minut, jsou dány nějaké osnovy a je potřeba vytvořit výstupy. Běžná uživatelská dovednost tady nestačí. Je potřeba vše zvládnout didakticky a připravit metodiku, která propojí všechny požadavky na výuku.

Někteří si řeknou, že tímto máme vyhráno a můžeme na školách vesele začít vyučovat, například ve vlastivědě za pomocí tabletu a rozšířené reality ukázat dětem nový svět v podání úchvatných záběrů na Římské koloseum. Pořád je to málo. Tím, že škola začne tyto technologie využívat, otevírá pomyslnou Pandořinu skříň a dveře k mnoha nástrahám. Pro ředitele školy je takovýto krok velkým rozhodnutím a všichni ti, kteří se mu snaží, tyto bezesporu užitečné technologie, v dobré víře „vnutit“, vytvoří řediteli školy celou řadu práce a zodpovědnosti, které záhy vyplynou na povrch. Musím udělat výběrové řízení, ale jak, abych dostal to, co chci? Jak tuto novinku implementujeme do výuky? Kteří učitelé s tím budou pracovat? Kdy se budou školit, už tak jsou přeškoleni? Kdo se bude o technologie starat, mně se o počítače stará tělocvikář? Bude nám stačit naše síťová infrastruktura? Kdo připraví metodiky? A můžeme takto pokračovat ještě hodně dlouho. Chápu a nedivím se tedy ředitelům škol, že ne vždy sdílí nadšení technologických evangelizátorů, kteří jim přišli ukázat, že bez toho či onoho už to prostě dnes nejde a většina firem tyto výdobytky dnešní doby používá.

Doby, kdy počítače velikosti obývací skříně v JZD Slušovicích zpracovávaly data typu „pět samyc“, jak výstižně zachycuje film Zdeňka Trošky, jsou dávno pryč. Dnešní technologie jsou menší, mnohonásobně rychlejší a zpracovávají daleko více dat a úkolů. Především jsme neustále přibývajícím výdobytkům naší doby přestali stačit a rozumět jim. Ne proto, že bychom nechtěli, ale vznikají příliš rychle a umí toho strašně moc. Výsledkem jsou pak technologie, které využíváme jen z několika mála procent jejich potenciálu a ani ten nejsme schopni pojmout. Člověk se může naučit jen určité spektrum věcí a činností. Dříve nebo později narazí na limit/kapacitu, případně naprosto triviální veličinu, jakou je čas. Do této veličiny, totiž nejsme schopni vměstnat vše co bychom chtěli, anebo se po nás vyžaduje.

A tady se zase vracíme do školství. Nebude snadné dostatečně vyvážit stávající a neustále nově přibývající požadavky na učitele a integraci nových technologií a metod do výuky. Narovinu si řekněme, že jsou také učitelé, kterým je to jedno. Přijdou si odučit svoje, nic nového nechtějí a budou sabotovat každou novinku za každou cenu. Něco vám řeknu, není to jen výsada učitelů. Prozradím vám tajemství, které možná nevíte: děláme to všichni a ve všech oborech lidské práce. Jsou prostě lidé, kteří se chtějí celý život vzdělávat, vyvíjet a je to jeden z jejich motivátorů a pak jsme to také my lidé, kteří si chtějí odbouchat to svoje a jít domů. Budete se možná divit, ale ta druhá varianta není špatně. Všichni jsme jen lidé. Nedívejme se tedy na učitele skrze prsty, neposuzujme je podle těch, kteří si to přišli odbouchat. Pokusme se najít cestu, jak je motivovat. Vytvořit prostor pro to, aby chtěli, aby to vůbec šlo zvládnout a měli čas i na svou rodinu. Školy všeobecně by měli mít dedikovanou osobu na správu technologií, měli by si umět sáhnout na kvalitní právní pomoc v případě nákupů těchto technologií a zase můžeme pokračovat dlouhým výčtem parametrů, kterým disponuje každá běžná firma.

Teď možná čekáte rozhřešení a zaručený recept jak na to. Já to nevím. Vnímám to, vidím to, slyším to, ale nemám ten recept. Jedno ale vím jistě. Určitě by se děti měly s novými technologiemi seznámit, protože už je dávno sami mají, anebo s nimi přicházejí do styku jinde a bohužel většinou je využívají zcela nevhodně. Kdo je to má tedy naučit, rodiče? Ti jsou na tom v této oblasti povětšinou ještě hůře. Měl by to být učitel!

V iSkolstvi.cz se snažíme vytvářet právě takové prostředí, které by přispělo k vytvoření lepších podmínek v oblasti zavádění moderních technologií do výuky. Chceme pomáhat těm, kteří svou profesi berou jako poslání. Těm, kteří stejně jako my věří, že učitel je jedno z nejdůležitějších povolání. I toho nejlepšího kardiochirurga na světě, který vede operaci za pomocí nejnovějších technologií přes půl planety musel někdo vést, mentorovat, vzdělávat a ukázat mu vlastní potenciál, aby se mohl stát tím kým je a pak nám ostatním zachraňovat životy. O co méně je důstojná, anebo důležitá práce učitele než kardiochirurga? Hledejme společně cesty, jak jim jejich práci usnadnit a ne zhoršovat. Hledejme cesty, aby vzdělávaly nové a ještě lepší budoucí kardiochirurgy, kteří by nám bez pomoci těchto nových technologií, o kterých se bavíme, nebyli v mnoha případech schopni pomoci.

Autor: Jan Kučeřík

 

 

 

 

19 Úno 2018

Nová vzdělávací podpora pro Vás!

2018-02-19T12:37:18+00:00 19. února 2018|Rady a tipy|

Jste to právě Vy! Učitelé, kteří nás posouvájí dál a my se vám snažíme naslouchat a vnímat vaše potřeby. Přicházíme proto se zcela unikátním projektem, kdy nově vzniká vzdělávací a technická podpora pro všechny pedagogy a školy, kteří jsou zapojeni do našich vzdělávacích projektů.

O co jde?
Vnímáme, že spousta z vás téměř každý týden dochází v rámci různých projektů a vzdělávacích aktivit na školení, ze kterých se sice vracíte obohaceni o nové vědomosti, ale ne vždy se tyto nové informace daří uplatňovat v praxi a to prostě proto, že těch informací je už mnoho.

S čím jsme přišli?
V rámci naší spolupráce, pro vás nově otevíráme portál podpory pro naše vzdělávací aktivity a školení, která navštěvujete. Tužku, papír a poznámkový blok již můžete nechat doma. Naši lektoři si pro vás připravili metodický vzdělávací portál krok za krokem, abyste se mohli kdykoliv k tomu, co právě potřebujete vrátit.

Jak to vypadá?
Byli jste například na školení Patrika Kaveckého a zaujala Vás metoda práce s iPadem, aplikací Geogebra a jejího využití v hodině matematiky při osové souměrnosti? Není nic jednoduššího, než se na dané téma podívat v naší vzdělávací podpoře, která je řazena podle typu škol, stupně na kterém učíte a předmětu.

Jak to funguje?
Stačí se stát našimi partnery pro vzdělávání a obdržíte od nás přístupy do vzdělávací a technické podpory, která zahrnuje Vzdělávací metodiky, technickou podporu pro práci s iPadem a podporu pro využívání MDM – vzdálené správy na vaší škole.

Kontaktujte nás na e-mailu kucerik@iskolstvi.cz, anebo nám rovnou zavolejte, bude to rychlejší 774 718 214

16 Kvě 2017

Nová technická podpora

2017-10-29T09:23:17+00:00 16. května 2017|Uncategorized|

Chvíli nám to trvalo, ale znáte to. Pořád bylo něco přednějšího. Pro všechny naše zákazníky využívající MDM a nejen to, jsme připravili sekci Technická podpora. Každý náš zákazník od nás obdrží na svůj e-mail přístupové údaje, vytvoří si vlastní heslo a jede! Hezky česky a s video návody. Vše na co se nás ptáte a ke své práci s iPady ve škole potřebujete pro Vás máme natočeno v krátkých úryvcích na videu tak, aby jste tomu lépe porozuměli a především viděli jak to děláme my. Jednodušeji už to nepůjde 🙂

Brzy naši technickou podporu rozšíříme i o další vychytávky. Určitě se máte na co těšit.

Děkujeme, že jste na nás počkali. Váš tým iSkolstvi.cz

8 Bře 2017

Nákup aplikací VPP pro školy!

2017-03-28T10:57:40+00:00 8. března 2017|Uncategorized|

Dlouho jsme všichni očekávali vítanou změnu v oblasti nákupu aplikací pro školy a firmy v podání VPP programu. Některé školy už začaly tento nový program, který nabízí jedinou možnost legálního nákupu aplikací pro instituce využívat. Bohužel se nyní některé školy setkávají s dalším nepřekonatelným problém a tím je evidence daňového dokladu od Applu za nákup těchto aplikací. Program VPP vyřešil dlouho trvající problém s nákupem aplikací a vystavení uznatelného daňového dokladu. Ukazuje se, že tímto to bohužel pro většinu škol nekončí. Obdobnému problému budou čelit také tuzemské firmy, které nejsou plátcem DPH. U firem se dá předpokládat, že plátcem DPH jsou, obzvláště v případě, kdy implementují technologie tohoto typu.

V minulém týdnu jsme oslovili Finanční ředitelství ČR s dotazem, který se začíná množit ve většině škol. Jak máme zaúčtovat přijatý doklady za aplikace od Applu. Na náš dotaz jsme obdrželi následující odpověď:

„Faktury od Applu jsou identifikací irského DIČ , na fakturách vyčíslují české DPH  ( Apple je registrován v MOSS v Jihomoravské kraji) a proto: Škola, která není plátcem DPH s tímto dokladem bude mít problém, protože se musí zaregistrovat k placení DPH nebo se musí stát identifikovanou osobou povinně ze zákona.“

27 Úno 2017

Registrujte se na Letní školu!

2017-10-29T09:30:58+00:00 27. února 2017|Uncategorized|

Začali jsme v roce 2014 a od té doby se Letní škola pod vedením našich lektorů a spolku Učíme moderně stala místem, kde se každoročně v létě setkávají nadšenci z řad pedagogů a ředitelů škol, kteří se rozhodli dát výuce dětí ještě více. Za tu dobu většina z Vás už urazila velký kus cesty ve výuce s iPady a jsme zvědaví, co jste se naučili.

Zahájili jsme registraci pro nový ročník Letní školy a už teď se na Vás za realizační tým iŠkolství a Učíme moderně moc těšíme!

Více o Letní škole 2017 na tomto odkazu.

24 Úno 2017

Ovládejte svou třídu ve výuce!

2017-03-28T10:58:34+00:00 24. února 2017|Uncategorized|

Máme dobrou zprávu pro všechny školy a instituce, které zakoupily iPady po datu 1.4.2011 u autorizovaného prodejce Apple. Všechny tyto iPady bude možné registrovat do Apple programu DEP a naplno tak využít rozhraní Apple School Manageru!

Apple School Manager přináší zásadní revoluci do škol v podobě digitální třídy, kde učitel jedním dotknutím ovládá výuku celé třídy. Více informací o možnostech výuky za pomocí Apple School Manažeru naleznete na stránce Applu.

K tomu, aby celý systém fungoval i na Vaší škole, potřebujete:

1. iPady zakoupené po datu 1.4.2011.
2. iPady jste zakoupili u autorizovaného prodejce Applu.
(Apple, iStores, iStyle, iSetos, iWant, 24U, CBC CZ a další)
3. Máte MDM systém.

Pokud doposud nemáte MDM, můžete si u nás objednat toto řešení na klíč na tomto odkazu. Registrace do Apple programu DEP a provoz Apple School Manageru je pak zcela zdarma!

20 Úno 2017

Od našich lektorů: Kniha pro neslyšící děti

2017-10-29T09:23:17+00:00 20. února 2017|Uncategorized|

IMG_7543Vojta Gybas a Veronika Černotová, jsou jedni z našich lektorů a nedávno se jim podařilo dokončit elektronickou knihu pro iPad pod názvem iPísmenka. Vytvářeli ji spolu s dětmi a neslyšícím dětem, by měla sloužit jako výuková pomůcka písmen, která se učí. Při tvorbě se ostaní žáci naučili spoustu nových znaků pro jednotlivá slova, mohou se k nim lehce vracet a opakovat si je a zlepšovat tak vzajemné dorozumívání ve třídě. Vojta s Verčou využili aplikaci fotoaparát, kdy se společně ve třídě nahrávali, videa zpracovali v aplikaci Greenscreen by Do Ink a následně kompletovali v aplikaci Book Creator.

Knihu si můžete bezplatně stáhnout na webu: https://www.ipadvevyuce.cz/

 

5 Říj 2016

Sdílení obrazovky iPadu přes Windows? Jde to!

2017-10-29T09:23:17+00:00 5. října 2016|Rady a tipy|

Sdílení obrazovky vašeho iPadu, anebo iPhonu především ve škole, zajišťuje ve většině případů Apple TV připojená na datový projektor. Pokud tuto chytrou krabičku nevlastníte, existují další možnosti jak vaši obrazovku iOS zařízení sdílet a to nejen na Macu, ale také na běžném PC.

Aplikace Mirroring Assist umožňuje sdílet více iOS zařízení najednou na obrazovce počítače. Počítač stačí mít připojen na dataprojektor a standardní PC s operačním systémem Windows vám začne vysílat na projektor vše co se na vašem iPadu/iPhonu odehrává.

Snímek obrazovky 2016-05-25 v 13.14.12

Podmínkou je, aby váš počítač a iOS zařízení, byly napojeny na stejnou síť. Nejprve nainstalujete do počítače aplikaci pod názvem Mirroring360 a následně stáhnete do iOS zařízení aplikaci z App Store Mirroring Assist. Na svém počítači po spuštění programu provedete základní spárování s iOS zařízením a zobrazíte QR kód aplikace. Ten následně nasnímáte přímo v aplikaci iPadu. Po prvotním propojení pak běží vše automatizovaně. Stejným způsobem můžete sdílet obrazovku několika zařízení v místnosti.

Další funkcí je možnost živého přenosu přes YouTube účet a nahrávání videa do počítače. Aplikace pro iOS je ke stažení zdarma. Program pro Mac a PC je zdarma k vyzkoušení na 7 dní. Pokud se vám bude produkt líbit, můžete si zakoupit neomezenou licenci za cenu USD 14,99. Mirroring Assist je řešení tam, kde chybí Apple TV a používáte pouze standardní počítač s operačním systémem Windows.

5 Říj 2016

Apple Configurator 2.2.

2016-10-05T12:40:51+00:00 5. října 2016|Rady a tipy|

Apple Configurator v kombinaci s MDM serverem je jeden z nejvýznamnějších pomocníků pro správu mobilních zařízení ve školství a firemním prostředí.

Před pár dny vyšla aktualizace Apple Configurator 2.2. Pokusím se popsat ty nejzajímavější novinky a změny.

Nejprve je potřeba zmínit, že aplikace prošla nedávno zcela zásadní změnou, která nejen že opravila chyby, ale především přidala významné vylepšení a podporu nových verzí operačního systému iOS. Z těch nejzajímavějších zmíním možnost skrývat aplikace na iOS zařízeních. Je to funkce, kdy aplikace nadále v iPadu, iPhonu zůstávají, ale uživateli se skryjí a to včetně aplikací systémových. Zcela jistě se dají využít v případě, že půjčujete zařízení různým skupinám lidí pro různé potřeby, kdy je žádoucí, aby některé z aplikací nebyly dostupné a naopak. Osobně jsem již tuto funkci využil, když jsem zapůjčil v rámci školení soukromý iPad a pochopitelně jsem nechtěl, aby mi někdo četl poštu, prohlížel dokumenty, anebo fotogalerii. V MDM jsem nastavil profil, který jsem pojmenoval „zápůjčka“ a při jeho aktivaci během několika sekund zmizí z iPadu například iCloud drive, mail, kalendáře, fotografie, anebo App Store, aby se mi do něj někdo nepřihlásil.

Nejnovější verze Apple Configurator 2.2, pak reflektuje další iOS update na verzi 9.3. a 9.3.2 a nově začíná zvládat další zajímavé nastavení pro iPady a iPhony.

  1. Úprava plochy. Funkce umožňuje podobně jako iTunes uspořádat aplikace na jednotlivých plochách zařízení včetně ukládání do složek. Funkce Blue Print, která v Configuratoru zajišťuje možnost kopírování identického nastavení však umí pracovat jen se systémovými aplikacemi. Jinými slovy můžete upravovat pouze aplikace, které jsou již předinstalovány v zařízení. Věřím, že se zde dočkáme posunu a bude možné řešit v rámci Blue Print a později také v MDM, kompletní úpravy ploch všech zařízení.
  1. Podpora zobrazení fyzických portů a umístění zařízení ve vozíku firmy Bretford. V tuzemsku zatím ne moc vyskytující se řešení a to především z důvodu pořizovací ceny.
  1. Podpora vytváření nových konfiguračních profilů
  1. U zařízení v supervizi je možné vynutit nastavení zprávy pro uzamčenou obrazovku
  1. Možnost provádět v rámci MDM změny v notifikacích
  1. Nově je možné nastavit OS X serverové účty uživatelů
  1. Nastavení webových adres v Safari, které si mohou pamatovat a ukládat hesla
  1. Zpřístupnění funkce Mail Drop pro Exchange účet a další emailové služby. Mail drop umožňuje posílání velkých souborů až 5GB přes email za pomocí iCloud tak, že soubor se nahraje automatizovaně při vložení do emailu na iCloud úložiště a příjemce takto velkou přílohu stahuje z iCloudu a nezatěžuje serverové služby.
  1. Dalšími novinkami jsou možnosti nastavení omezení pro používání služby Apple Music, Apple Radio a iCloud knihovny fotografií
5 Říj 2016

MDM co znamená BYOD, Supervize a proč se nebát o své soukromí

2017-10-29T09:23:17+00:00 5. října 2016|Rady a tipy|

V následujícím příspěvku se zaměříme na pojmy Supervize a BYOD (Bring Your Own Device). BOYD je termín, kdy majitelem zařízení, které bude ve správě MDM není škola, anebo firma, ale žák, učitel, anebo zaměstnanec. Zařízení je soukromým vlastnictvím uživatele a ten zcela jistě nebude chtít, aby mu správce vzdáleně vnucoval aplikace a omezení, které nebude chtít, anebo by mohl zasahovat do jeho soukromí. MDM si umí poradit i v takovéto situaci a pomoci uživateli s využitím jeho vlastního iOS zařízení ve škole, anebo ve firemním prostředí.

Režimy nastavení MDM pro iOS zařízení dělíme na dva. Supervizovaný a režim bez supervize. Zařízení, které je v majetku soukromé osoby a nikoliv ve vlastnictví školy, anebo firmy převážně nastavujeme v režimu bez supervize. Tento režim je významně benevolentnější a správce MDM nemůže se zařízením uživatele dělat na dálku cokoliv co jej napadne. Toto nastavení slouží především jako vzdálená technická podpora a nástroj pro poskytování nastavení a instalaci aplikací v prostředí, ve kterém se uživatel v rámci školy a firmy pohybuje.

Jak se tedy nastavení bez supervize chová a jaké benefity přináší uživateli? Ať už ve škole, anebo ve firmě může správce pomocí MDM nastavit vzdáleně:

  1. Přístupy na WiFi sítě
  2. Nastavení VPN
  3. Exchange serverů a emailových klientů
  4. Instalovat podpisové a serverové certifikáty
  5. Instalovat nové fonty
  6. Instalovat aplikace pro školní, anebo firemní použití
  7. Nastavovat přístupy na AirPlay
  8. Instalovat tiskárny
  9. Přidávat přístupy pro odebírané kalendáře a kontakty

Instalace aplikací v nesupervizované podobě se významně liší od supervizované verze. Uživatel v tomto případě obdrží na displej svého iOS zařízení informaci o tom, že správce MDM se chystá instalovat aplikaci do jeho zařízení. Je pak na samotném uživateli, jestli instalaci povolí, anebo zamítne. Oproti tomu v supervizované verzi se aplikace instalují automatizovaně, bez jakékoliv možnosti zásahu uživatele.

IMG_0387

Jak je to se sledováním zařízení a nahlížením do obsahu iPadu, iPhonu uživatele? Může správce číst moje emaily, vidět moje fotografie a prohlížet obsah v mém zařízení? Toto jsou nejčastější obavy a dotazy uživatelů iPadu, iPhonu, kteří byli vyzváni správcem IT o přidání jejich zařízení do školního, anebo firemního MDM systému.

Odpověď zní NE! Správce MDM nemá v rámci správy vašeho zařízení jakoukoliv možnost vidět a prohlížet obsah vašeho zařízení. Zde je potřeba zmínit, že Apple by takovouto funkcionalitu nepovolil a správcům MDM dává do rukou pouze nástroj, kterým zajišťuje váš maximální uživatelský komfort a nikoliv špehování. Filozofie Applu je takto jasně nastavena a žádný nástroj ať už se jedná o aplikace třetích stran politiku Applu pro správu zařízení nemůže obejít.

Lokalizace polohy zařízení, neboli určení místa, kde se momentálně vaše zařízení nachází je funkce, kterou by jste vy jako uživatel v rámci MDM museli na svém zařízení potvrdit a to tak, že povolíte polohové služby u MDM aplikace, kterou vám správce IT do iOS zařízení nainstaluje. Bez kombinace vašeho povolení této funkce na zařízení v rámci polohových služeb a písemného souhlasu, není možné určovat vaši momentální polohu. Správci sítě se může zobrazovat pouze poloha vašeho poskytovatele síťového připojení, což mnohdy bývá na opačné straně republiky, podle toho kdo je vašim poskytovatelem internetového připojení.

Takto ve zkrácené verzi se chová nesupervizované nastavení, které se většinou využívá při termínu BYOD, neboli zařízení, které je ve vlastnictví soukromé osoby a nikoliv firmy, anebo školy. Nyní se zaměříme na pojem Supervize a jaké má správce MDM možnosti v rámci nastavení v tomto režimu.

Nastavení v režimu supervize se využívá především u iOS zařízení, které je ve vlastnictví školy, anebo firmy a žáci, učitelé a zaměstnanci mají toto zařízení zapůjčeno. V takovémto případě může správce MDM se zařízením dělat téměř cokoliv. Opět je potřeba zmínit, že stejně jako u nesupervizované verze, nemůže správce prohlížet obsah zařízení a číst emaily, prohlížet fotografie a podobně. Toto jsou ale jediná zákoutí, do kterých se správce MDM nedostane. Zbytek dveří je mu otevřen dokořán.

Jak je to ale se sledováním polohy zařízení v tomto případě? V ČR platí zákony a ty musí i správci MDM dodržovat, dojde-li na téma sledování polohy zařízení. V případě supervizovaného zařízení je povinností majitele zařízení, který vám jej zapůjčil do užívání vás informovat o tom, že zařízení je pod dohledem a jeho poloha je monitorována. Tímto majitel, škola, anebo firma splní oznamovací povinnost. V ideálním případě by škola, firma měli uživatele informovat písemně.

Nyní se zaměříme na přehled významných funkcí, které správce MDM může na dálku provádět v rámci omezení u supervizovaných zařízení. Níže uvedené funkce může správce vzdáleně zakázat, anebo povolit.

  1. iMessage/Zprávy
  2. Mazání aplikací uživatelem
  3. Změna uživatelských nastavení
  4. Změny v nastavení aplikace Hledej přátele
  5. Propojení s dalším zařízením
  6. Nastavení omezení uživatelem
  7. Mazání obsahu a nastavení uživatelem
  8. Použivání a přihlášení do App Store
  9. Propojení s Apple Watch
  10. Změna názvu zařízení v nastavení
  11. Změna tapety, pozadí
  12. Používání a přihlášení do Apple Music

Významným prvkem supervizovaného nastavení, je možnost využití takzvaného Single App Mode (režim jediné aplikace), který umožní například učiteli ve výuce, anebo přednášejícímu ve firmě spustit na všech iPadech jedinou aplikaci bez možnosti uživatelů ji vypnout, anebo přejít v iPadu kamkoliv jinam. Tato funkce přináší své benefity ve výuce, anebo firemních školeních, kdy je žádoucí, aby přednášející plně ovládal co se bude na zařízeních zobrazovat. K tomuto má k dispozici na svém iOS zařízení aplikaci, která během několika málo vteřin spustí požadovaný obsah ve všech vybraných zařízeních. Pro ukončení režimu Single App Mode musí opět dát pokyn v aplikaci přednášející, který tuto funkci deaktivuje.

Kompletní přehled a rozdíly v nastavení a zásahů do iOS zařízení u obou verzí supervizované a nesupervizované jsem připravil do tabulky, kterou si můžete stáhnout zde. Tabulka obsahuje ucelený přehled všech možností, které má správce MDM k dispozici.

Pokud vás tento článek zaujal a zvažujete nasazení MDM ve vaší škole, anebo firmě, na stránkách iSkolstvi.cz naleznete nabídku pro MDM řešení, které zahrnuje bezplatné licence pro 100 zařízení včetně instalace a akreditovaného školení DVPP.