Koncept 3D stimulace vznikl jako odpověď na praktické potřeby učitelů stimulovat žáky s různým typem postižení od těžkého mentálního postižení, až po děti s autismem. Cílem bylo vytvořit podnětné a bezpečné prostředí pro multisenzorickou stimulaci žáka. Specifickým požadavkem bylo vytvoření vlastního obsahu - 3D scén. Metoda využívá speciálně vytvořenou virtuální realitu směřující společně s fyzickými podněty k zážitkovému učení dětí.
Provázející pedagog má k dispozici lekce různé náročnosti a během stimulace také stálou zpětnou vazbu o zrakových vjemech žáka.
Při každé lekci je využíván cílený zrakový podnět, který bývá doplněn o další prvky stimulace. Jako je olfaktorická, vestibulární, auditivní, somatická, taktilně haptická stimulace a relaxační prvky. Pedagog je u žáka schopen procvičovat zrakovou diferenciaci a tím zlepšovat vnímání, které nám následně ovlivňuje celkový projev dětí.
Jak 3D stimulace působí?
Pozornost a koncentrace
Pravidelným používáním se prodlužuje doba koncentrace, žáci lépe zaměřují pozornost na dané objekty. Reálný prostorový vjem dokáže motivovat a vtáhnout do situace.
Prostorová
orientace
Pedagog vede žáka při prozkoumávání virtuálního prostoru a podporuje tím jeho prostorovou orientaci. 3D brýle poskytují překvapivě věrný prostorový vjem v bezpečném prostředí.
Řeč a komunikace
Koncentrujeme žákovu pozornost, a tím se zvyšuje jeho schopnost verbálního projevu. Díky stálé zpětné vazbě pro provázejícího pedagoga může komunikace přesně reagovat na situaci a sledovaný podnět.
Paměť
Využíváme senzorickou paměť, posilujeme a cvičíme i paměť krátkodobou a následně i dlouhodobou. Primární posilování senzorické paměti probíhá jak vizuálně, tak sluchově i hapticky.
Každá lekce má návod jak pracovat, ale jsme si vědomi, že každé dítě je individuální a proto je možné si lekce upravit tak, aby byly ideální pro konkrétního žáka. Knihovna 3D scén, která je k dispozici vychází z praktických požadavků praxe v ZŠ speciální. K dispozici jsou témata z přírody, ze zajímavých míst, z životních situací a na dalších tématech pracujeme a databázi rozšiřujeme.
Například rodiče s těžce postiženými dětmi se velmi špatně dostávají mimo domov a děti jsou tak ochuzené o různorodé podněty. Tento koncept tak rozšiřuje dětem jejich obzory, proto je vhodný i pro děti, které nemají až tak těžké postižení, ale nemají možnost cestovat.
Esence vůně stromů, nahrávky zpěvu ptáků, brouzdání v moři podle výzkumů částečně a krátkodobě supluje v mozku funkci živé přírody a snižuje stres, zlepšují pozornost.
Metoda 3D stimulace...
-
cíleně zaměřuje pozornost
-
vede ke kvalitnějšímu soustředění
-
aktivuje komunikační schopnosti
-
zlepšuje se vnímání vlastního těla
-
působí pozitivně na jemnou motoriku
-
zlepšuje a procvičuje prostorovou orientaci
-
podporuje kvalitu života
-
zlepšuje selektivní pozornost
-
způsobuje mírné zklidnění žáků
-
zajistí odrušení okolních vlivů
-
je velmi motivační
-
je použitelná venku, v učebně, v nemocnici